-
نشانی جدید وبلاگ
پنجشنبه 25 تیرماه سال 1388 22:12
نوشته ها و مطالب جدیدتر وبلاگ ایران نمایش زا از این پس در نشانی زیر بخوانید. ایران نمایش نو http://iran-namayesh.blogspot.com
-
نگاهی به «زندگی خصوصی شرلوک هولمز» با نگرشی به زندگی کونان دویلُ بیلی
پنجشنبه 25 تیرماه سال 1388 22:06
«شرلوک هولمز» یکی از محبوبترین و بیشک نامیترین کارآگاه در داستانهای جنایی است. شخصیتی که ساخته ذهن نویسندهی سرشناس انگلیسی «سر آرتور کونان دویل» است و بعدها فیلمهای فراوان و بازیهای کامپیوتری بسیاری بر بنیاد رمانهای جنایی وی ساخته شد. بیشتر این فیلمها و بازیها بر پایهی داستانهای «کونان دویل» میباشند؛ اما...
-
نگاهی به مستند «تنها در تهران« ساخته پیروز کلانتری (سینمای مستند
پنجشنبه 25 تیرماه سال 1388 22:03
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 فیلم مستند شخصیت نگار، نوعی از مستند است؛ که موضوع اصلی و بُن مایه بنیادین آن چیزی نیست جز یک انسان، که هم می تواند زنده باشد، هم مرده؛ شخصیت مورد پردازش را هم، اعم از مرده یا زنده را می توان در یک طبقه بندی کلی به 2 دستة زیر تقسیم نمود: الف)...
-
تاجری یهودی به روایت شکسپیر (نگاهی به فیلم تاجر ونیزی) (سینمای خانگی)
دوشنبه 15 تیرماه سال 1388 18:36
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA تاجری یهودی به روایت شکسپیر (نگاهی به فیلم تاجر ونیزی) حتی اگر با نمایش هم میانه ی خوبی نداشته باشید، این روایت از نمایشنامه ی «تاجر ونیزیِ» «ویلیام شکسپیر» می تواند در هنگام دیدن، لحظات جذاب و خوبی را برای شما فراهم کند. منظورم فیلم «تاجر ونیزی» محصول سال 2004 آمریکاست....
-
راه کارلبتوُ راهی اجتناب ناپذیر (سینمای خانگی)
یکشنبه 14 تیرماه سال 1388 18:55
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA راه کارلیتو، راهی اجتناب ناپذیر وقتی DVD را در دستگاه گذاشتم، منوی تصویری دیسک، آنونسی از فیلم را نمایش داد. در حین تماشای آنونس، با گریم و چهره ای متفاوت از «آل پاچینو» روبرو شدم. همچنین چهره ای خاص از «شون پن». به همین جهت خیلی بیشتر از قبل ترغیب به دیدن این فیلم، یعنی...
-
روایتی از در هم نشینی خیر و شر (نگاهی به فیلم مخمصه) (سینمای خانگی)
پنجشنبه 11 تیرماه سال 1388 20:38
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA روایتی از درهم نشینیِ خیر و شر (نگاهی به فیلم مخمصه ساخته مایکل مان) فیلم شروع که می شود، در کنار هم آمدنِ نام «آل پاچینو» و «رابرت دنیرو» در تیتراژ، خود بهانه ی بسیار خوبی است برای نشستن و پی گیری دقیق تر فیلم، اما پس از پایان تیتراژ ویژگی های بسیار دیگری نیز که در جذابیت...
-
نگاهی به فیلم نفوذی ساخته مایکل مان (سینمای خانگی)
چهارشنبه 10 تیرماه سال 1388 18:13
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA یکی دیکر از فیلم های «مایکل مان»، کارگردان فیلم «مخمصه»؛ اثری است، با نام «نفوذی» محصول سال 1999 ، آمریکا؛ که حقیقتاً می تواند مخاطب خاص و عام را، برای گذراندن یکی – دو ساعتِ لذت بخش، یاری کند. حال دلایلم برای گفته ی بالا را اگر بخواهید، با بررسی چگونگی اجزای اصلی تشکیل...
-
نود دقیقه هیجان (نگاهی به فیلم ۸۸ دقیقه) (سینمای خانگی )
چهارشنبه 10 تیرماه سال 1388 18:08
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA نود دقیقه هیجان (نگاهی به فیلم 88 دقیقه) روانشناسی و پرداختن به ساختار پیچیده ی روان انسان، محوری است که اتفاقات فیلم هشتاد و هشت دقیقه، حول آن می چرخد. حالا یک داستان پلیسی پر از گره و تعلیق های مهیج، وقتی با آن ادغام شود، حداقل برای طرفداران فیلم های مهیج، لحظات خوبی را...
-
نسخه ای مدرن از داستانهای کهن ایرانی (نقد و بررسی سگ کشی)(سینمای داستان
شنبه 30 خردادماه سال 1388 15:02
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA نسخه ای مدرن از داستانهای کهن ایرانی (نقد و بررسی سگ کشی) درباره ی فیلمی می خواهم بنویسم، که پس از ده سال سکوت هنری بهرام بیضایی، ساخته شد؛ یعنی (به غیر از دو فیلم کوتاه ) نهمین اثر بلند ایشان «سگ کشی» . پر واضح است که صحبت در مورد چنین اثری، به علت وجود عناصر مهم و زیبای...
-
مستندی نه به وسعت موضوع، نه در اندازه ی صاحب فیلم (سینمای مستند - نقد و ب
یکشنبه 17 خردادماه سال 1388 13:09
مستندی نه به وسعت موضوع، نه در اندازه ی صاحب فیلم (نقد «دریای پارس» به کارگردانی منوچهر طیاب) مستندِ «دریای پارس» از کارگردانی صاحب نام در سینمای مستند ایران – منوچهر طیاب – را؛ هم از صدا و سیما، و هم در مجموعه کاری که «فیلم خانه» به مناسبت سی امین سالگی سینمای ایران بیرون داده بود، دیدم. در نظر اول، کار به لحاظ تعدد...
-
به راستی، تهران چند ریشتر؟ (سینمای مستند - نقد و بررسی)
جمعه 15 خردادماه سال 1388 17:13
به راستی، تهران چند ریشتر؟ به نظر می رسد، عمده ترین پرسشی که «پیروز کلانتری» در این مستند – تهران، چند درجه ریشتر ؟ - از خودش دارد، چیزی نیست، جز این که واقعاً طاقت این شهر، اگر واحد آن را ریشتر برآورد کنیم، تا درجه ی چندم است؟ همیشه بعد از بار چندمی که این فیلم را دیده ام، از خودم می پرسم ما به اضافه ی ساختمان...
-
یک حماسه، به سبک انگلیسی (سینمای خانگی)
جمعه 15 خردادماه سال 1388 17:08
یک حماسه، به سبک انگلیسی آنونس های بعد از هر فیلم ( VCD و DVD های مجاز موجود در کلوپ) نسبتاً معرف خوبی است برای شناختی نسبی از آثار برای انتخاب فیلم بعدی. و برای من تجربه ای شد تا دریابم که پس از پایان یافتن اثر یا قبل از آغاز فیلم، می توان نسبت به آثار جدید سینمایی، متناسب با هر سلیقه به دیدگاهی، روشن تر برای انتخاب...
-
نگاهی به فیلم جدامانده یا مرحوم (سینمای خانگی)
جمعه 15 خردادماه سال 1388 17:00
نگاهی به فیلم جدامانده یا مرحوم «جدامانده» یا «مرحوم»، فیلمی به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» ، اثری است که بستر روایت آن، یکی از محله های ایرلندی نشین بوستون آمریکاست. و کاری است که می تواند دو ساعت خوب، مهیج و لذتبخش را برای شما، ایجاد کند. داستان فیلم ، روایت جدال پلیس ایالتی آمریکا با مافیای مواد مخدر جنوب بوستون...
-
فیلمی برای عام و خاص (سینمای خانگی)
یکشنبه 10 خردادماه سال 1388 22:26
فیلمی برای عام و خاص «ماهیها عاشق میشوند» ، به نویسندگی و کارگردانی دکتر علی رفیعی، دارای ویژگیهایی است، که مخاطب، چه خاص و چه عام، از دیدن آن لذت برده و با سرنوشت نوستالژیک شخصیتهای فیلم، دچار همذات پنداری میشوند. از ویژگیهای این اثر استفادهی درست از فضای سرسبز شمال، به صورتی به جا و زیبا شناسانه، آن هم به...
-
دو بازی خوب در یک «داستان پلیسی» (سینمای خانگی)
شنبه 9 خردادماه سال 1388 11:10
پیش از آن که دربارهی دو بازی خوب از دو بازیگر بزرگ ، و ا لب ت ه باز یش ا ن، در این فیلم حرفی بزنیم، باید بگویم که از ک ا رگ ر دانی فیلم اگر لذت هم نبرید، اما با یک کارِ خوب و حرفهای و حسابشده و دقیق روبرو خواهید بود. کارگردان « ژاک دوره » زادهی « لیون » فرانسه و متولد سال 1929 و تحصیل کردهی تاتر است. دستیار...
-
روایتی منحصر به فرد، آن هم در سینمای خودمان (سینمای خانگی)
پنجشنبه 7 خردادماه سال 1388 18:34
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 «چه کسی امیر را کشت؟» ، به طراحی و کارگردانی «مهدی کرم پور» روایتی است نو با زاویه دید سوم شخص از تیمارستانی گرد، به وسعت زمین. به عنوان یکی از مخاطبان سینمای ایران، مهمترین مساله برای من، پس از دیدن...
-
یک دههی شصتی جذاب (سینمای خانگی)
پنجشنبه 7 خردادماه سال 1388 17:29
یک دههی شصتی جذاب «عابری از باران»؛ در تهران به نام «مردی که از باران آمد» به نمایش درآمده است. کارگردان : «رنه کلمان» فیلمسازی فرانسوی از اهالی شهر «بوردو» و متولد سال 1913. این فیلم «عابری از باران» ساخته شده به سال 1969، و تولید فرانسه و ایتالیا میباشد. بازیگر اصلی زن: مارلن ژوبر، متولد الجزیره و زاده به سال...
-
سینمای خانگی (سینمای خانگی)
دوشنبه 4 خردادماه سال 1388 14:37
این بخش یک یادداشت کم و بیش شخصی است از فیلمهایی که دوستان دیدهاند، و گمان میکنند که شاید دیدن آنها برای دیگران نیز جالب باشد. به عبارت دیگر تلاشی است در جهت سهیم شدن در یک تجربهی مشترک از طریق دیدن فیلم. همچنین در این گفتارهای کوتاه، تلاش شده است؛ تا قصهی فیلم، تا جایی که میشود لو نرود، تا حداقل، جذابیت دیدن...
-
کار جدی سخت است (گفت و گو)
جمعه 18 اردیبهشتماه سال 1388 12:57
حقوقی: آقای هنرمند، ابتدا معرفی کوتاهی داشته باشیم از پشتوانه هنری جنابعالی و سپس شرحی از فعالیتهایی که به شکل اجرایی، امروزه در آن مشغول به کارید؟ هنرمند: به نام خدا. من از سال 61 به صورت جدی در تئاتر اصفهان با نمایش بئر زمزم به کارگردانی آقای مرادیان که در تالار هتل شاه عباس به اجرا در آمد، شروع کردم. البته پیش از...
-
حکایت دود است و کُنده (سینمای داستانی - نقد و بررسی)
جمعه 4 اردیبهشتماه سال 1388 20:45
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA شرزین: ... با شما از زخمی سخن میگویم برآمده از نیزههای نادانی، و ما همه قربانی آنیم. کسی دوستدار حقیقت نیست، و همه دوستدار مصلحتاند. طومار شیخ شرزین، ص 53 و بالاخره آخرین اثر استاد بر پردهها نشست. راستی بنگرید بر این سه واژه: بالاخره، اثر، استاد؛ از برای کدام ساختههای...
-
مخمصه؛ یک پلیسی پرزحمت (سینمای داستانی - نقد و بررسی)
سهشنبه 1 اردیبهشتماه سال 1388 14:38
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA محمدعلی سجادی هر چه باشد، از نامش به عنوان یک کارگردان جدی و پرکار نمیتوان گذشت؛ و به همین دلیل بود که من وقتی مخمصه در سینماها اکران شد رغبت دیدن آن را داشتم و البته پشیمان هم نشدم؛ به چند دلیل: ۱- داستان: داستان «مخمصه» علی رغم گوشه نگاهی که به فیلم «مخمصه» اثر «مایکل...
-
آیا فقط بیضایی بیدار است؟! (سینمای داستانی - نقد و بررسی)
دوشنبه 31 فروردینماه سال 1388 20:20
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA اصلاً دلم نمیخواهد که این جور فکر کنم، اما انگار فقط بیضایی است؛ که بیدار است. بارها شنیدهایم که فلان کارگردان کارش به این جا کشید که فیلمش را رها شده، گذاشت و رفت و یا فلان کارگردان در بهمان فیلم به این شکل فجیع عوض شد....